Joga studio Sadhana

Joga in prebavni ogenj

Dragi prijatelji Sadhane!

Za tiste, ki nimate časa, da bi prebrali novičnik v celoti (včasih se res splača vse prebrati!), naj že na začetku napovem – JUHU, spet smo posneli dve novi praksi joge in ju objavili na www.ejoga.si

V začetnem tečaju smo za vas pripravili sadhano z naslovom Joga za dobro prebavo, v nadaljevalnem tečaju pa vas čaka Joga za naravno imunost – prebuditev agnija.

Naš navdih je bil tokrat prebavni in imunski sistem v povezavi z jogo. Oboje je v zadnjem času zelo aktualno, saj čas karantene lahko zamaje ali zelo poruši psiho-fizično ravnovesje. Vendar je tudi sicer pomlad čas, ko je dobro, da prečistimo telo in duha.

Zagotovo ste že slišali, da se naše zdravje začne v črevesju, in če vas zanima kaj več o tem, berite dalje. Brez skrbi, nismo postali on-line spletna trgovina s prehranskimi dopolnili in vam ne bomo na koncu ponujali kopice prehranskih izdelkov. Želimo vam razložiti, zakaj je razumevanje prebavnega ognja (agnija, kot ga imenujemo v jogi in ajurvedi), ki ga v jogi lahko spodbudimo z različnimi tehnikami, tako zelo pomembno za vaše zdravje.

Naš namen je tudi, da vas MOTIVIRAMO, da praksi joge, ki smo ju nazadnje objavili, res izvedete. Resnično smo se potrudili za vas, zdaj pa se še vi potrudite za najpomembnejšo osebo na tem svetu – to ste VI. Poskrbite zase, namenite si dobro urico časa in naredite prakso joge, ki se tokrat usmerja v prebavni in imunski sistem. Koristilo vam bo.

Če se v teh dneh odločate za post, za prečiščevalno kuro ali kar tako želite malo očistiti telo, morda izgubiti kak kilogram telesne teže, lahko to isto prakso joge iz tega tedna izvajate večkrat, morda vsak drugi dan. To vam pravzaprav priporočamo. Vmes pa lahko dodajate krajši praksi joge Joga za lahko noč ali Joga za dobro jutro, odvisno od počutja in dnevnega ritma.

Zdaj pa k ognju … zakaj je element ognja pomemben za naše zdravje?

Že starodavni jogijski modreci so spoznali, da je vse v nas in okrog nas sestavljeno iz petih osnovnih elementov. Pet elementov ali panča mača bhute sestavlja osnovno energijo obstoja. So temelj vsakega razvoja, stanja, dogodka in pojava in tvorijo ozadje joge. Ti elementi so: prostor oz. eter (pojavnost), zrak (prostranost), ogenj (transformacija), voda (gibanje) in zemlja (stabilnost).

Teh pet energetskih smeri je temelj petih osnovnih jogijskih tehnik, ki so: asane (umirjenost), ulola (gibanje), bandha (integracija), pranajama (dihanje) in drišti (pozornost). Vsaka izmed naštetih tehnik je dinamičen, neposreden izraz posameznega elementa. Element ognja, ki skrbi za vse transformacije v telesu, tako telesne kot duševne, pa je osrednji princip vitalnosti.

»Varujte svoj prebavni ogenj (agni) in ustavite vse navade in vsa delovanja, ki ga zmanjšujejo …« je rekel pred mnogimi stoletji Čaraka, oče ajurvede. Večina bolezni, predvsem pa oslabljen imunski sistem, meni ajurveda, nastaja zaradi oslabljenega prebavnega ognja.
Prebavni ogenj je osrednji v telesu in od njega so odvisni vsi preostali: ogenj presnove in ogenj transformacije na celični ravni. Na telesni ravni je element ognja prisoten v obliki encimov. Če je prebavni ogenj krepak, potem je hrana dovolj prebavljena, njen izkoristek pa je maksimalen.
Kot vsak ogenj se tudi prebavni ogenj nenehno spreminja – s hrano, ki jo zaužijemo, trenutnim (ali dolgoročnim) psihološkim stanjem, dnevnimi navadami, fizično dejavnostjo, delovanjem. Prebavni ogenj slabi zaradi različnih dejavnikov, najbolj pa zaradi:

  • nezmernega pitja mrzlih pijač;
  • uživanja premalo ali preveliko hrane;
  • navade, da uživamo hrano, še preden se je prejšnji obrok prebavil (preden čutimo pravo, pristno, telesno lakoto);
  • prepogostega uživanja težke hrane (meso, siri, ocvrta, pražena in pečena hrana …);
  • nepravilnih kombinacij hrane;
  • navade, da zadržujemo naravne reflekse telesa, kot so refleks za odvajanje blata, urina, plinov iz črevesja; tudi refleks, da se zjočemo, ko nam je težko;
  • nespečnosti in premalo aktivnosti, ki aktivirajo sprostilni odziv (npr. joga);
  • nezadostne fizične dejavnosti, kjer smo v območju okoli 60–70 % maksimalnega srčnega utripa;
  • psiholoških vzrokov: še posebej, ko so prisotni zavist, strah, jeza, pohlep, tesnoba, obup.

Zaradi šibkega prebavnega ognja se kopiči ama. Kaj je ama?

Ama (dobesedni prevod je ‘surov’, ‘nekuhan’, ‘nezrel’) je v ajurvedi skupno ime za snovi, ki so vsrkane v kri, toda premalo prebavljene, da bi jih celice uporabile za svoje življenjske potrebe. Ta delno prebavljeni material se kopiči v kanalih telesa – fizičnih in subtilnih – jih maši in se tudi obnaša kot antigen (večje molekule beljakovin, ki so še šle skozi steno črevesne sluznice in krvnih kapilar, a so vseeno premalo prebavljene oz. so prevelike, da bi bile uporabne na celični ravni) in je tako podlaga za alergijske reakcije telesa. Neizmeren porast alergij v današnjem času v sodobni družbi je zelo povezan s prisotnostjo ame v telesu.

Ama je vzrok za večino prehladov in viroz ter tudi za precej alergijskih obolenj, kot so nekatera avtoimunska obolenja, seneni nahod in alergijska astma. Slednja je največkrat v ozadju artritisa in je lahko sodejavnik pri nastanku rakavih obolenj.
Nekateri običajni simptomi ame so:

  • občutek teže v telesu, glavi in umu,
  • zmanjšanje telesne moči (občutek utrujenosti brez napora),
  • zaspanost,
  • obložen jezik,
  • slabša prebava,
  • nagnjenost k zaprtju, ki je prej ni bilo,
  • slabše izločanje urina,
  • zaviranje potenja …

Psihološka ama se kaže kot slabše delovanje umskih oz. mentalnih sposobnosti. Kaže se tudi kot nejasnost razbrati bistveno od nebistvenega. Ko je ogenj (bistrost) uma oslabljen, slednji postane prešibek, da bi pravilno dojeli in razumeli vsebine, s katerimi se srečujemo v življenju. Ne glede na to, kjer se ama začne kopičiti – najprej na ravni telesa ali najprej na ravni uma – sta prej ali slej, zaradi dejstva, da sta um in telo tesno prepletena, zajeta oba.
Prešibak mentalni ogenj s svojimi napačnimi uvidi pelje do napačnih izbir in postopkov, ki zadevajo telo in duha. Tako se lahko znajdemo v stanju, ko imamo lahko veliko idej in zamisli, ampak ni prave volje in moči za njihovo izpeljavo oz. realizacijo. Morda ste prav zdaj v takšnem položaju, ko kimate med branjem tega besedila, ker se strinjate z napisanim in vam je marsikaj zelo blizu, ne zberete pa volje, da bi se spravili v akcijo.

Za konec najbolj pomembno … Kako z jogo aktivirati in povečati prebavni ogenj (agni)?

  • Napotek vseh napotkov … »dvignite zadnjico in se spravite na jogijsko blazino«. Vemo, da je včasih težko, ampak se splača.
  • Praksa joge naj bo tekoča, naj vsebuje fluidne prehode, po domače lahkotne vinjase.
  • Dinamični del prakse naj traja vsaj 30 minut.
  • Ključne tehnike, ki delujejo na prebavni ogenj (agni), ki je v predelu solarnega pleksusa, in delujejo na čakro manipura, izvajajte dalj časa oz. jih ponovite večkrat (npr. zasuke zadržite vsaj 5–10 vdihov in izdihov, uporabljajte dihalne tehnike, kot npr. dvojni vdih in izdih, med prakso joge izvajajte več serij tega diha).

Za to, da vam olajšamo prakso joge in se vam ne bo treba poglabljati v tehnike, učiti zaporedij in se ukvarjati z vprašanjem, katere tehnike krepijo agni, imate nas – učitelje joge, ki smo za vas pripravili končni izdelek. To so prakse joge tega tedna. Le en klik vas loči do znanja, ki vam lahko prinese boljše počutje in odpornost. Torej – odločitev je vaša!

Povezavi na praksi:

Joga za dobro prebavo 
(hatha joga 1)

Joga za naravno imunost – kako prebuditi agni (hatha joga 2/3)

Kdaj odpremo Sadhano, kdaj nadaljujemo?
Za vse tiste, ki se sprašujete, kdaj se vidimo v živo, v joga studiu, naj povemo, da trenutno potekajo pogovori na ravni Vlade RS in Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport, kjer se pripravljajo predlogi za odpiranje dejavnosti skupinskih športno-rekreativnih programov in izobraževanja odraslih.

Skupinske vadbe in izobraževalni tečaji se bodo začeli najverjetneje 25. maja. Ko bodo sprejeti konkretni sklepi, se vam nemudoma javimo; do takrat pa nas le spremljajte na www.ejoga.si

Pogrešamo vas!
Sneža Vidovič
Joga studio Sadhana

Koledar
dogodkov